Situasi 1
" hello, reservation please" (aku fefeeling omputih)
" yes, speaking"
" saya nak booking 1 bilik deluxe pada 10 julai. Boleh check ada kekosongan ke tak?" (tetiba jadik melayu balik. kang aku speaking kang dia ingat aku dari denmark pulak kan...)
" cik tinggalkan nombor telefon, nanti kita get back to you?"
" ok, nombor saya 01*-******."
" ok thank you for calling G*** V*** Resort"
sampai ke sudah tak de sesapa wakil resort tu call aku. Hampeh.
Situasi 2
" Hello, saya call dari ***. Ni syarikat bas T***** kan?"
" haah~~"
"boleh ke saya tahu bas nombor XYZ1234 dah sampai terminal ke belum?"
" mana saya tahu. kita bukan pakai GPS nak detect bas dah sampai mana~!? dia bertolak dari mana? ke mana?"
" owh, bas tu dari X ke Y. boleh ke saya tahu dia bertolak pukul berapa?"
" ..........................................................................................................................................."
" hello....?"
" ye ye.! tengah check le nih!"
" oh.. ok"
"........................................................................................................................erm.... pukul 12.30 lah. patutnya dah sampai"
"ok, terima kasih"
Hampeh gila jawab telefon.
Situasi 3.
" hello, reservation please"
" hold on please"
tinggg tongggg ting ting~~~~~~ (lagu music box)
" hello reservation bla bla bla resort and spa. how may i help you"
" saya nak booking pakage weekend getaway 2 day 1 night stay lah"
" ok, your name, please"
" angelina jolie binti halim"
" your phone number please"
" 01*-******"
" ok. do you have fax number or email so we can send your booking invoice?"
" ok, this is my fax number. 03- *******"
" ok, thank you. we will get back to you as soon as possible. thank you and have a great day =)" (aku bayangkan reservation lady tu cakap sambil tersenyum)
"ok, welcome"
OK. Tak ada masalah dalam conversation yang ini. Cumanya.....
Dah 2 hari aku tunggu incoming fax. Aku punya invoice booking tak sampai-sampai lagi. Tak de lah kisah sangat, sebab dah booking. Tapi.... nombor booking pon dia tak bagi haritu (camna aku nak check in kang?). Bikin aku tak senang duduk jahh~ Kalau tau camni, awal-awal haritu aku bagi email je.
~ macam-macam gaya orang jawab telefon kan. Entah pape je.
~ ada ketika, lepas selesai satu urusan dalam telefon, rasa happy dan lega je. Tapi ada ketika, rasa sakit hati serta nak marah pon ada.
~ Adap menjawab telepon ni wajib tau! cara kau jawab tu pon menunjukkan kredebiliti serta imej company. Jadi jangan sambil mudah, nanti pelanggan menyampah.
~ service biar pantas la beb. Tak baik wooo biarkan pelanggan tertunggu-tunggu macam digantung tak bertali pulak hendaknya....
Comments