Jawab telefon biar betul beb.....

Situasi 1


" hello, reservation please" (aku fefeeling omputih)

" yes, speaking"

" saya nak booking 1 bilik deluxe pada 10 julai. Boleh check ada kekosongan ke tak?" (tetiba jadik melayu balik. kang aku speaking kang dia ingat aku dari denmark pulak kan...)

" cik tinggalkan nombor telefon, nanti kita get back to you?"

" ok, nombor saya 01*-******."

" ok thank you for calling G*** V*** Resort"


sampai ke sudah tak de sesapa wakil resort tu call aku. Hampeh.




Situasi 2


" Hello, saya call dari ***. Ni syarikat bas T***** kan?"

" haah~~"

"boleh ke saya tahu bas nombor XYZ1234 dah sampai terminal ke belum?"

" mana saya tahu. kita bukan pakai GPS nak detect bas dah sampai mana~!? dia bertolak dari mana? ke mana?"

" owh, bas tu dari X ke Y. boleh ke saya tahu dia bertolak pukul berapa?"

" ..........................................................................................................................................."

" hello....?"

" ye ye.! tengah check le nih!"

" oh.. ok"

"........................................................................................................................erm.... pukul 12.30 lah. patutnya dah sampai"

"ok, terima kasih"


Hampeh gila jawab telefon.




Situasi 3.


" hello, reservation please"

" hold on please"

tinggg tongggg ting ting~~~~~~ (lagu music box)

" hello reservation bla bla bla resort and spa. how may i help you"

" saya nak booking pakage weekend getaway 2 day 1 night stay lah"

" ok, your name, please"

" angelina jolie binti halim"

" your phone number please"

" 01*-******"

" ok. do you have fax number or email so we can send your booking invoice?"

" ok, this is my fax number. 03- *******"

" ok, thank you. we will get back to you as soon as possible. thank you and have a great day =)" (aku bayangkan reservation lady tu cakap sambil tersenyum)

"ok, welcome"


OK. Tak ada masalah dalam conversation yang ini. Cumanya.....


Dah 2 hari aku tunggu incoming fax. Aku punya invoice booking tak sampai-sampai lagi. Tak de lah kisah sangat, sebab dah booking. Tapi.... nombor booking pon dia tak bagi haritu (camna aku nak check in kang?). Bikin aku tak senang duduk jahh~ Kalau tau camni, awal-awal haritu aku bagi email je.




~ macam-macam gaya orang jawab telefon kan. Entah pape je.

~ ada ketika, lepas selesai satu urusan dalam telefon, rasa happy dan lega je. Tapi ada ketika, rasa sakit hati serta nak marah pon ada.

~ Adap menjawab telepon ni wajib tau! cara kau jawab tu pon menunjukkan kredebiliti serta imej company. Jadi jangan sambil mudah, nanti pelanggan menyampah.

~ service biar pantas la beb. Tak baik wooo biarkan pelanggan tertunggu-tunggu macam digantung tak bertali pulak hendaknya....

Comments

popular posts last week

POS MALAYSIA SUCK! CUAI CUAI CUAI!!!!

Product haul review : Stage makeup

Cendana Spa, Seksyan 7 Shah Alam

petshop kat seksyen 9 Shah Alam (tapi cerita premium cat food pulak)

rosken skin repair; feet and heel balm

baby sling (alternatives to stroller)