Kisah anak-anakku; eh, aku ada ramai anak ker..?

Hari ni nak cerita pasal anak kandung ke anak bulus eh.... anak kandung la.. eh anak bulus lah... ala.. citer je lah dua-dua. Dua-dua pon anak aku kan~


Ok, mula dengan kisah anak kandung dulu. Si Juwita kena serang kutu le plak~! Adoi mak~~~ 1st taim nih kene kutu. kalau ikut emosional tahap nasional aku, memang aku zasss je terus rambut dia tu. Tapi aku cuba untuk bertoleransi dan bersabar, akan kucari sikat kutu dan syampu kutu untuk dia. Aiseh... ntah sapa la kawan dia kat taska tu yang bawa kutu nih...


Pasal kutu ni, telah pon aku inform pada teacher taska dia. Kata teacher dia, seminggu sekali memang dia syampukan budak2 ni semua dengan syampu kutu. Ntah le... Mungkin seminggu sekali kurang berkesan kot.. kena 3 ke 4 kali seminggu le. Aiseh, kalau susah sangat nak mainten, memang aku potong pendek je lah rambut Taylor Swift Juwita tu. Tak jadilah Taylor Swift dah lepas ni, jadi rambut Bruno Mars pulak..har har har~


Kat rumah ni, aku le paling berisiko kena jangkitan kutu ni. Alamak~~~ nampak gaya aku pon kena syampu kutu sekali. Pastu aku kena potong rambut pendek lah.. Sharing sikat? A BIG NO-NO. Aku share bantal tido memalam pon agak seriau jugak nih. Tapi aku redha jahh~ dah anak sendiri, takkan nak kuarantin habis kan~~(walaupon logiknya memang patut buat gitu). Dah la aku memang pantang betul dengan kutu mengutu nih.


Berkenaan anak bulus pulak. My furkid si Lulu Lola tu. So far so good. Makanan dia sekarang adalah Royal Canin + Evo. Sekali sekala aku bagi le vitamin Brewers Yeast. Oh, aku baru je sumbatkan dalam tong sampah sekotak Whiskas yang aku beli masa awal-awal dulu. Actually whiskas ni pon adelah dalam sekali dua je penah bagi Lulu makan. Masa tu baru adopt Lulu, tak menyempat lagi nak gi pet shop sambar premium food. Masa tu, takkan nak biar dia berlapar pulak kan semalaman. So, beli la sekotak kecik kat speedmart buat bekal sementara ibunya ni belikan premium food yang bagus sket.


Lepas beli sepeket RC, terus aku tak bagi langsung dah Whiskas tu. Sikit demi sikit aku buat research dan google pasal the best premium food. Lama-lama makin banyak info dan ilmu aku dapat. Makin terbuka minda aku tentang pemakanan yang bagus untuk feline. Sedikit pesanan untuk pembela kucing di luar sana, kalau boleh elakkan le bagi W****s atau F***s (atau apa-apa commercial brand) kepada kucing anda. Kalau budget tight sangat, premium food yang paling murah adalah Blackwood. 2kg baru Rm36. Tahan lama pulak tu. Much better dari jenama commercial yang dot dot dot di atas tu.


Kalau nak cerita pasal Premium food untuk feline, kebaikan keburukan, side effect, nutrisi dan gizi semua, aku rasa entry ni tak sesuai. Pasal itu sahaja kena bukak satu entry khas "pemakanan kucing" sahaja. Aku pon malas nak la elaborate panjang lebar kat sini. Let see kalau ada orang tanya baru aku explain, boleh? (ade ke orang berminat nak tau?)


Tapi apa yang boleh aku bagi tau kat sini, W***** dengan F***** tu umpama Dindang dengan Tora lah... ko nak ke anak korang makan Dindang dengan Tora tiap hari? Paling teruk jadikan Tora sebagai makanan ruji. Ko sanggup ke? Kalau aku, sebulan sekali pon aku berat jahh nak bagi Juwita makan Dindang. Itu perumpamaan. Kalau paham, paham lah... kalau tak dapat tangkap pikir lah dalam sikit. Kalau tak paham jugak walau dah pikir, baru tanya aku. Boleh? hahahaha~~~~






Comments

popular posts last week

Hari simen kaki ku dibuka

bon voyage!!

Kemas kini gambar passport anak anda

rumah besar tiang seribu, rumah ini syurga aku

Kenapa aku pilih untuk tidak balik konvo: The day my heart holding back.

TIPS MEMAKAI KOLEKSI SKIRT HITAM (dan tips travel!)