Jumpa doktor haiwan lagi: vaksin dan telinga kucing



Ni lah dia Lulu Lola yang disebut-sebut selama ini....


OK, ni kali kedua dalam bulan ni jumpa doktor haiwan. Seperti yang aku cerita di entry sebelum-sebelum ini (kau orang carilah sendiri entry itu. aku malas nak cari dan link kan kat sini), 1st visit ke veterinar tak dapat nak bagi vaksin, sebab dia ada eye infection dan cacing yang agak teruk. Tak la teruk gila-gila, tapi kelenjar dia dah bengkak, so kena treat itu dulu sampai sembuh, baru boleh bagi vaksin.


That was last Wednesday punya cerita. Jadi harini aku pergi lagi ke klinik yang sama, untuk abgi vaksin pulak. Lagi satu hal, aku nak tanya pasal telinga dia ni....


1. Vaksin.

OK. berjalan dengan lancar. Sekejap aje bagi vaksin ni. Lulu pon tak de mengamuk ke apa.. diam je.. macam tak sakit pon iya.. padahal punyalah panjang aku tengok jarum tuh O__O


2. Infection pada Telinga Lulu.

Aku suruh doktor tengok, apa masalah telinga dia ni. Aku perasan dia asyik garu-garu telinga dia aje. Mula-mula dulu aku suspek dia ada kutu, tapi bila teliti tak ada pulak. Tapi dia dok garu jugak. Aku check telinga dia.... MAKKK AIII.... punya lah berkerak kat dalam tuh. Confirm tak pernah dibersihkan pon sebelum nih.


Aku ade lah juga bersihkan sikit-sikit guna tisu basah kat rumah, tapi dapat kurang sikit lah.. kat cuping tu bersihlah kan.. tapi yang dalam-dalam tu memang teruk jugak la.. dah la tak sampai nak bersihkan kan....


Memula tu cadangnya nak beli Troy Ear Canker kat pet shop aje... tapi memikirkan yang maybe dia ada infection, so aku tangguhkan dulu pembelian tu, aku nak tunjuk kat doktor dulu. Let see apa doktor suggest.


Seperti yang dijangka, Lulu punya telinga dah kena infection. Kat belah dalam tu dah berkudis. Tu pasal la dia dok garu, sebab gatal ya amat... tengok bulu kat telinga dia pon dah nipis dah. Ish.. kesian betul aku tengok dia. Tengok cemana doktor treat tadi pon aku kesian. Doktor korek je dengan hujung spatula yang dibalut dengan kapas. Dalam hati dok pikir je.. camne aku nak buat camtu kat rumah eh.. hahaha~


Lepas bersih semua kerak tu, baru doktor masukkan ubat dalam telinga. tak sampai beberapa second, kekotoran dalam-dalam telinga tu semua keluar, kita just bersihkan aje bila dia keluar tu. Owh... camtu aku boleh la buat kat rumah. hihihi~~~ Dapat 1 tube untuk drop dalam telinga Lulu tiap hari sampai lah sembuh.


Mengikut kata doktor, Lulu akan demam esok. Ye lah... kucing ni kan macam baby, lepas kena inject mesti akan demam. So, esok dia akan macam lembik-lembik sikit.... maybe tak lalu sangat nak makan... paling penting, jangan mandikan dia dulu. Tunggu 4 ke 5 hari lepas tu baru mandikan.


Bila dah vakin ni baru lah lega rasanya. Vaksin untuk kucing ni bukan apa, selain protect diri kucing tu, dia protect manusia sekeliling dia jugak. Untuk hindar wabak-wabak yang tak di ingini dari melanda. Tapi yang penting juga, hygiene kena lah jaga. Sebab kalau persekitaran kucing tu kotor, dia mudah dapat penyakit. Manusia yang duduk dalam persekitaran yang tak bersih pon senang dapat penyakit kan..



Lulu merajuk... huhuuuu~~


xmo pandang...taknak kawan....



Dah banyak pulak membebel, jadi aku akhiri entry perihal kucing hari ini dengan kata-kata hikmat untuk ibu bapa dan pencinta haiwan.....



“ Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar. ”
.. Bradley Millar





~ Didiklah anak anda untuk menyintai alam sekitar dan haiwan.

~ eh, lupa pula... akhirnya dapat pon kad perubatan Lulu Lola. Next visit would be...... end of next month.

~ Lulu tidur dah.... Dah start demam la tu... Alolololoooooooo~~~~~ syiannnnn~~~~~

Comments

nurulbokhari said…
dayah.. baru aku perasan.. lulu lola sesuai ngan konsep umah ko la.. itam putih.. ahahahaha designer you~~

popular posts last week

Hari simen kaki ku dibuka

bon voyage!!

Kemas kini gambar passport anak anda

rumah besar tiang seribu, rumah ini syurga aku

Kenapa aku pilih untuk tidak balik konvo: The day my heart holding back.

TIPS MEMAKAI KOLEKSI SKIRT HITAM (dan tips travel!)