Pengembaraan dan penjelajahan itu satu pelajaran

Pengembaraan dan penjelajahan itu satu pelajaran 


Semalam juwita ceritakan pelajaran dia untuk subjek IPC. Untuk term ini tema pelajaran nya adalah transport and travel. Jadi semua matapelajaran akan berkisar tentang transport and travel (point A to point B). Juwita pun kongsilah ilmu baru yang dia baru tahu. 

Katanya, setiap negara ada unique transport, macam di Thailand ada motorbike taxi, di Thailand juga ada Tuk Tuk. Teacher tunjuk dalam slide. Aku kongsi pula apa yang aku tahu dari pengalaman aku mengembara. I'd seen it all, with my own eyes. I'd seen tuk tuk and motorbike taxi. I'd tried habal habal and tricycle in Philippines, and many more. 

Ia membuatkan aku terfikir, lain kali jika aku mengembara, akan ku bawa Juwita. Kerana jiwanya
terbuka dan mindanya telah terangsang oleh kepelbagaian dunia. Dia berhak untuk  melihat dunia dan belajar dari nya. Dia berhak untuk melihat sendiri apa yang dipelajari di dalam kelas di luar sana. Dia berhak untuk berkelana. 

Ayuh anakku, mari kita belajar serata dunia.

Me and Juwita, Trestle bridge, Noojee Town, Vic, Australia.



City circle tram, Melbourne



 Motorbike tricycle, Philippines 
....
.....
......
..........


 yada yada yada...


Comments

popular posts last week

Hari simen kaki ku dibuka

bon voyage!!

Product haul review : Stage makeup

cepatnye kita menua (tag dari sarah al-idrus)

Kemas kini gambar passport anak anda

durian pancake : kami dah makan, anda bila lagi?