Melarikan diri ke Melbourne

Lama sungguh blog ini tidak berupdate. Tidak sempat aku mengucapkan salam Ramadan, tahu-tahu Aidilfitri pon sudah separuh jalan. Alangkah cepatnya masa berlalu.


Sebenarnya kami sekeluarga bercuti ke Melbourne selama 10 hari masa bulan puasa haritu. Sempatlah berjalan-jalan di kota Melbourne siang dan malam, melancong ke Phillip Island melihat pemandangan laut yang indah, bermesra dengan kangaroo dan koala, dan bermalam di Mount Baw Baw sambil menghayati salji dan bermain salji sepuas hati (tak puas juga sebenarnya. Akan ku datang lagi ke gunung ini di musim sejuk akan datang). Selebihnya, kami berulang alik ke Queen Victoria Market bershopping barang dapur dan survenir (lebih kepada barang dapur kerana tak seberapa pon survenir yang aku bawa balik. Lebih tertarik pada kesegaran ikan udang dan hasil laut mereka yang cantik-cantik dan menyelerakan).


Selain dari itu, asalkan ada masa lapang mesti ada sahaja yang mengajak ke sana sini. Paling tidak berulang-ulang ke QV atau Aldi. Lebih kurang macam pasaraya Tesco la dua benda tu. Beberapa kali juga ke Laguna dan Asian market mencari kicap dan barang-barang 'tekak melayu'. Walaupon aku tidak lah begitu tertekan jika tak ada nasi dan kicap, tapi selera ramai perlu di penuhi. Layan kan aje lah selagi ada fulusnya. jejak juga kaki ke Crown (beberapa kali confuse dengan namanya, queen kah, king kah... rupanya Crown. Tempat ini lebih kurang macam Pavilion lah kot) dan selepas itu berjalan malam di tebing Yarra River.



Jika nak dicerita satu persatu percutian kami ini rasanya panjang berjela sehingga 10 entry. Oleh itu aku compile menjadi satu entry yang ringkas dan padat beserta 10 keping gambar sahaja yang menceritakan hampir segalanya. Jika ada yang hendak bercuti ke Melbourne selepas ini dan memerlukan sedikit sebanyak info, sila lah jangan segan silu komen di sini bertanya.


Sampai ketemu lagi di lain masa.


enjoy the picture~~



Ini.. some of the Halal restaurant we enjoy there.

Laksa bar is malaysian cuisine ( their soft shell crab are splendid!),
while Sofia is Italian. I mean.. reaaaallllllll italian. Mabelesssss!!!!






City circle tram. Free tram yang mengelilingi Melbourne city. Wajib try sebab dia free hahahaaha! Tram biasa kena beli myki kat 7E, so jangan silap naik pulak dah la yek. Kalau nak going somewhere around city, just walk or naik city circle je.




Ni masa jalan-jalan city tour. Jalan kaki je. Melbourne ni sebenarnya kecil je dan  berbentuk segi empat bergrid. Orang muda dan berjiwa muda macam kami ni hari-hari boleh round city by walk. Lagipon masa tu winter, jalan la jauh mana pon tak berpeluh pon ketiak. Jangan cuba buat kat KL, lecak ketiak weii!!!




Tepi Yarra River, at night. Cantik kan? Masa ni baru keluar dari Crown, lepak jap ambil udara sejuk. Oh lupa nak mention, suhu di sana masa itu adalah maximum 15 darjah salsius waktu siang, dan minimum 6 darjah salsius waktu malam. Kalau datang angin kuat tu memang terasa sejuk sangat angin tu menyapa pipi (cheewah), tapi at most of the time, i love the weather! its just nice actually.




ODW nak ke Mount Baw Baw. the scenary was AMAZING!!! and makin ke suburb, makin dingin rasanya. We rent a car btw...




One of the best part in our holiday! Wahh seronok tersangat especially si kenit Juwita tu sampai-sampai je kat Mt Baw Baw tak menyempat nak turun kereta tau-tau dia dan melompat atas snow. Kita tak sempat nak siapkan dia, dengan x pakai capnya, glove pon habis basah dia belum apa-apa dah kepal salji. After check in at our lodge, terus pergi sewa boots, jacket and all, beli appropriate glove and terus panjat gunung salji. We spend a night up there. The lodge was nice with a huge and complete kitchen (i love the kitchen!) and the lounge was cozy too! We love the fireplace and spend time there a lot! (semua kesejukan kekeke).

Oh ya, masa kami di Bawbaw ni, salji tak turun. Suhu adalah antara 2 - 4 darjah celsius. By the time kami dah balik, baru lah Bawbaw ni snowing like almost everyday with suhu down to -4 degree celcius! huh.. tak merasa lah snowing kali ni. Wish a better luck next time!





Balik dari Mount Baw Baw, tengok Melbourne macam dah nak habis winter. The sun has shining brightly in the sky one day. That was the day we visit The University of Melbourne.

Another good day, we visit city library. Kebetulan masa tu sedang ada exhibition (lupa apa tajuk exhibition tu) tapi dia show all the old piece of book, from the 1st written qoran (hand written), the Torah, the biggest book, the smallest book, the masterpiece copy like Andy Warhol's famous Campbell piece and many more! Wah terasa sangat akademik dan cerdik je masuk library tu hahaha~





Oh ya before that, we did visit Phillip Island. My favorite too!!! Beramah mesra dengan haiwan-haiwan berpoket (marsupial) di Maru Animal Farm; kangaroo, wallaby, koala, wombat, tasmanian devil.... dan ada jugak biri-biri, keldai, alcapa, dan dingo kat situ.

Juwita sikit haribulan boleh masuk dalam poket kangaru, ada sekali tu we all panic dia hilang tiba-tiba from our group, turn out we saw her jumping around with a group of kangaroo di seberang sana. Speechless terus. Tak tau nak gelak ke nak apa. Anakkku dah jadi anak kangaroo huhuu.




Another park we visit while in Phillip Island was Penguin Parade. Tempat ni untuk tengok Australian penguin balik dari laut. Ye, namanya pon tengok penguin pulang dari laut. Jadi jangan expect nak senang lenang melawa-lawa sambil tengok penguin di dalam sangkar kaca yek. We went straight to their habitat! Tunggu berejam tepi laut (atas pelantar of course) berhujan berangin sejuk pakai ridiculous rain breaker color biru untuk tunggu the smallest penguin pulang ke sarang dari laut. Dah la bulan puasa masa tu haha~ berbuka atas pelantar dengan donut dan hot chocolate. Makin gelab makin sejuk makin kuat hujan. adoiiii tak sangka lah kami boleh buat benda gila macam ni. Kami semua gelakkan diri sendiri yang selekeh dan selebet gile kat situ. Tengok mat saleh semua ok je... nampak nau orang melayu ni lembik hahaha.

But the moment we saw the first penguin, the feeling was beyond word. Later a huge group of penguin parade beside us.... i almost drop a tear! What a priceless moment i had in my life! Berapa ramai yang berpeluang untuk tengok penguin real di habitat mereka tanpa gangguan? (dalam zoo tak kira ye, tak aci). This is the smallest penguin in the world, one of haiwan terancam yang di pelihara dalam habitat mereka sendiri iaitu Phillip island. Hanya di Phillip Island. How priceless is that? 

And after we all done... look at us. Messy-selekeh-selebet look but with satisfaction showed in our face. And how come Juwita maintain look soo cool and stylish? grrrrr~~~ jeles with her!

While in Phillip Island, kami pergi juga ke aMaze'n Thing dan Panny's chocolate factory. aMaze'n thing tu mcm park yang sangat cool! banyak benda-benda cool, weird, pelik, hairan bin ajaib semua ada dalam tu. Must go jugak kalau ke sana sebab tak terdapat di tempat lain especially di negara kita. 

Panny's chocolate factory tu pon, sangat seronok dan interactive dalamnya. Not just a boring lame chocolate museum. Pendek kata, fun and enjoyable. (sorry no picture for these two places sebab tak compile kan lagi)


Yup... That's all for now. Banyak kan tempat kami pergi? Tu la kata kalau nk cerita satu persatu kena 10 entry. Di harap anda enjoy lah ye dengan review yang tidak seberapa ini. Kalau ada sebarang pertanyaan jangan segan silu tanya ok. 


Tata~~~

Comments

hida said…
alhamdulillah kakcik... ada rezeki lebih.
yun said…
wah bestnye! Boleh bagi e-mel address tak. Saya pun nak ke Melbourne .... nak dapatkan tips dari Hida
hida said…
yun email saya di anggunje@gmail.com ye. tq~

meanwhile, boleh baca post saya tentang beberapa melbourne highlight

http://ceriterajuwita.blogspot.com/2013/09/melbourne-highlight-victoria-state.html

http://ceriterajuwita.blogspot.com/2013/09/melbourne-highlight-queen-victoria.html

lain2 highlight tak tau la ada kerajinan ke tak nak blog kan hehe
saya pernah juga kesana bulan lepas. Alhamdulillah, service private tour yang diterima sangat seronok. waktu solat dijaga beserta kelengkapan dan turut disertakan makanan semasa tour, jika diminta oleh pelanggan dan masih merangkumi budget yang diinginkan oleh pelanggan. berikut utk dikongsi contact beliau. sha_sazali@yahoo.com

popular posts last week

Hari simen kaki ku dibuka

bon voyage!!

Kemas kini gambar passport anak anda

TIPS MEMAKAI KOLEKSI SKIRT HITAM (dan tips travel!)

petshop kat seksyen 9 Shah Alam (tapi cerita premium cat food pulak)

Tengok penguin FREE di Melbourne