Hidangan wajib 1 syawal

Disebabkan dikala aku menaip entry ini hari raya dijangka bakal tiba lagi dua hari, jadi aku dah membayangkan hidangan 1 syawal. Apa hidangan 1 syawal anda?


Hidangan wajib 1 syawal sebenarnya dipengaruhi oleh negeri tanah air anda. Kalau orang Negri Sembilan, hidangan wajib dah tentulah lemang dan rendang. Selain itu, dodol dan wajik itu harusss sebagai pelengkap.

Bagi orang melaka, dodol memang sinonim. Dulu aku pernah terima ole-ole dari sahabat dari terengganu selepas kembali cuti hari raya sebekas dodol comel-comel dalam anyaman daun. Kecil dan sedap. Sekali ngap je.

Kalau famili aku, hidangan wajib adalah ketupat (ori okeh! anyam sendiri. Apa barang rebus ketupat instant~~), masalode, rendang dan ayam merah. Jika diambil kira asal usul mak aku, dia orang Negeri Sembilan. Logiknya hidangan adalah lemang dan rendang kan.. tapi abah aku orang Batu Pahat. Well, that's explain everything =) Kami banyak ikut menu ke johor.

Kalau pulang ke Batu Pahat setiap tahun pon sangat la klasik johorean nyaaa la hidangan. I loike~! Dengan sambal goreng (orang johor tahu lah apa itu sambal goreng), masalode, serunding kelapa, ayam merah.. perghh... meleleh!!! yang best lagi tu, kadang-kadang siap ada nasi briyani! yummm~!!

Hmmm tapi tahun ni tak merasa lah semua tu... sebab tahun ni beraya di rumah mertua, di Palong, Negri Sembilan. Jadi... lupakan nasi briyani, Masalode, ketupat, ayam merah, sambal goreng, serunding dan lain-lain, dan silalah bukakan selera untuk lemang dan rendang. Rendang aku ok je. Tapi lemang la, aku kurengg sikit. Kalau makan pon x boleh banyak. Tapi no hal laaa.. bukan sampai tak boleh masuk langsung, cuma bukan favourite food saje.


Yang penting, walau apa pon yang anda makan sepanjang musim raya ini, berpada-pada la ye.. jangan ada yang turung 3kg masa ramadhan, masuk syawal terus naik 5kg! Tak pon terus ke hospital atas sebab-sebab kesihatan. Darah tinggi lah, gout la, jantung la, semput la.. haaa. terasa le tewww!! Makan agak-agak ye.

Ingat, punca asal penyakit semua dari perut. Eh, jangan salahkan perut, tapi salahkan pemilik perut tu yang tak jaga pemakanan dan tak berfikir mentekedarah. hahaha~~~


daa~~~




~ selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir dan batin~



Comments

popular posts last week

Hari simen kaki ku dibuka

bon voyage!!

Kemas kini gambar passport anak anda

TIPS MEMAKAI KOLEKSI SKIRT HITAM (dan tips travel!)

petshop kat seksyen 9 Shah Alam (tapi cerita premium cat food pulak)

Tengok penguin FREE di Melbourne