Tak tercapai akalku

Aku tak pasti samada yang zaman dah berubah atau mungkin strategi pemasaran zaman kini dah advance sampaikan orang percaya habis-habisan kat satu produk walaupon tak le sehebat mana pon sebenarnya produk tu (promosi je hebat, dengan harga yang membunuh tahap dewa dan di sogokkan dengan added value untuk kesihatan la, sambil beramal la, sambil tu boleh jadi kaya la, bla bla bla) pon orang beli tanpa ragu-ragu. (yang boleh jadi kaya tu lah aku rasa penarik utamanya. Sape taknak kaya dek non oiii)



Contoh pertama:

Orang tu promote produk kecantikan. Untuk kurus, selim dan cantik tubuh badan TANPA perlu bersenam dan berdiet! Wah! Just guna je benda tu, anda akan mendapat susuk tubuh yang anda idamkan. Lagi best, dia ada added value, untuk kesihatan wanita. Tapi yang tak boleh blah tu, spoke person aka yang mempromote barangan tu tak kurus mana pong!!! Macam cempedak pakai baju je aku nengok (sorry to say lah). Tapi yok yok oo lah kata dia dah pakai lama.. dah 2 tahun pakai.. memang nampak kesan... vla vla vla...

Katanya lagi, dia kalau x pakai, memang dah gemuk habis dah ni. Ni sebab pakai lah, terkawal dan menten lagi badannya. Dan katanya lagi dia tak pernah sekat makan, x diet. Kalau dia diet, memang confirm slim!

Soalnya di sini, sejak kau pakai benda alah tu, kau pernah slim ke tak? huh? huh? Tak kan?Alasan x selim sebab dia x pernah jaga makan, x diet.... So, apa guna benda alah tu kat sini? kalau nak lose weight, dengan kawal makan, confirm lah boleh lose weight punya. Tak perlu pakai benda tu pon boleh jadi. Tak caye? Tanya aku. Aku lose weight tanpa menggunakan apa-apa produk kurus atau join mana-mana slimming centre. Menjadi je.


Tapi yang pelik, ramai je yang beli produk ni! Ha, macam mana tu? produk ni memang bagus ke atau marketing mereka tersangatlah power sehingga menutup bukti ketidak-berkesanan produk itu walhal besar lagi jelas ada depan mata!



Contoh kedua:

Sales person tu jual pakage/ program skin care dari well known brand. Katanya lepas sesi pertama lagi dah nampak kesan. Sesi ketiga dah nampak perubahan wajah. Sebaiknya puan ambil 12 sesi, confirm cantik meletops de vass! Kita bagi diskaun 50% kalau ambil 12 sesi. (lepas diskaun 50%, harga masih lagi membunuh. Dia claim itu harga promosi kaedahnya)

Ayat sedap, promo menarik gila. Tapi kalau kau tengok muka promoter tu, sumpah kau x selera. Nak aje aku tanya kat dia, "kalau kau rasa pakage ni bagus sangatlah kan, kenapa kau sendiri tak ambil pakage ni? Aku rasa kau lebih layak kot untuk pakai pakage ni berbanding aku. (bukan nak riak, tapi dari pandangan kasar pon dah tau, muka aku lagi flawless dari muka promoter tu. Tak payah pakai alat scanner kulit tu pon)

Sebab aku tak sampai hati nak tanya, aku tanya soalan lain. "awak tak try ke pakage ni?" Nak tau dia jawab apa?

"eh, pakai kak! pusat ni bagi saya trial session 1 kali haritu. Memang best kak, treatment dia. Tu yang muka saya macam ni tu. Ini adalah tindak balas kulit saya terhadap treatment yang dia buat tu. Kiranya macam healing process lah... benda-benda kotor dalam kulit tu nak keluar. habis healing process ni baik lah muka saya"

oooooo...... takpe lah. Takut nau aku nengok muka kau ni. (aku tak cakap la... di dalam hati je). Kisahnya dapat trial session je... dah dia sendiri pon tak mampu nak ambil pakage ni, nak suruh orang lain ambil. Dah la tu, lepas trial session tu muka jadi macam tu? Oh my..... tak beraninya aku!

Soalnya, betul ke tu healing process? entah-entah side effect, kesan chemical react pada kulit muka. eeewwwwww~~ tak berani makk nokk~~!!


Tapi dalam aku tak berani, ramai sebenarnya yang berani nak cuba pada kulit mereka tau! Aku tak tahu apa yang orang lain fikirkan bila mereka ambil sesi ni. Adakah mereka terpengaruh dengan diskaun 50% tersebut? Entah la...






Eh, aku ingat nak buat lagi 2 contoh situasi, tapi aku malas dah nak menaip. Ala-ala monday blues pulak aku.


Apapon, bagi aku sendiri, aku jarang nak percaya cakap promoter aka sales person ni. Ayat diorang memang power, wa cakap lu. Tapi dalam 100 ayat, 50% adalah ayat bunga-bungaan dan puji-pujian, 40% adalah ayat kasi cucuk dan push suruh beli, dan 10% aje adalah ayat yang explain tentang produk tersebut.


macam mana lah aku nak percaya?


Tak tercapai dek akal ku la...

Comments

Popular posts from this blog

Barangkali ada hidden jewel di Batang Kali.

Dari Klang kami ke Redang

Membeli belah barang dapur untuk seminggu. RM100 Cukup kah?