salute to the nature

salute to the nature

Friday, September 9, 2011

perkara kecil yang annoying

Ada sesetengah benda atau perkara kecil yang sangat annoying bagi aku kalau ia terjadi. Mungkin bagi orang lain ia tidak apa-apa, tapi bagi aku pula sebaliknya. Perkara itu adalah:


1. Makan kat kedai, meja sebelah hisap rokok. Nak-nak kalau anak aku ada. Nak je aku cucur puntung rokok tu kat lubang hidung dia. Boleh tak, kalau nak rosakkan paru-paru, kau buat sorang-sorang? Jangan libatkan orang lain terutama kanak-kanak?


2. Orang paksa-paksa makan. Kalau aku tak nak, maknanya aku tak lapar, atau tak minat, atau aku x boleh makan benda tu. Aku malas la nak terangkan panjang lebar banyak kali kenapa aku tak makan itu tak makan ini, kenapa aku tak usik lauk tu semua. Kalau aku dah tolak, cukup la. Tak perlu suruh-suruh juga sampai aku terpaksa makan. Masing-masing ada pilihan dan tolong lah hormati.


3. Bersepah. Aku sangat pantang sekali dengan keadaan bersepah. Kalau tempat bersepah memang boleh buat aku sakit jiwa. Malangnya aku selalu je tinggal dengan orang yang suka buat sepah. Sejak zaman sekolah lagi. Aduhh~~~~ memang boleh bikin tensi!!!


4. Barang hilang. Ni ada kaitan dengan perkara nombor 3 di atas. Bila tempat tu bersepah, mula lah ada barang yang hilang. Tak jumpa itu, tak jumpa ini. Aku pantang betul kalau orang guna barang apa-apa, pastu tak letak balik kat tempat dia ambil. Please la, kalau ambil dalam almari, letak balik dalam almari la, boleh? jangan lah letak merata-rata. Nanti orang lain nak guna dah tak jumpa benda tu.


5. Orang usik barang aku sesuka hati. Ni paling pantang. Sebab aku ni sedikit obses dengan barang aku. Jadi kalau barang aku tergerak walau seinci pon aku boleh tau, mesti ada orang usik punya. Kalau aku letak beg kat situ, jangan lah memandai nak alih, confirm aku menyirap. Tak boleh ke tanya dulu sapa punya beg, boleh ke tak nak alih? Ini memandai je kan....dalam rumah aku tu, budak yang suka usik barang aku adalah si Juwita tu le... ei.. memang menyirap je aku nengok losyen aku tak bertutup, mekap aku beralih. Ok lah sekarang ni dia dah pandai mintak permission. kadang-kadang aku bagi le, kadang-kadang aku tak bagi. hik hik hik




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails