Lulu 1st check up

OK. Aktiviti aku hari ini adalah membawa Lulu ke klinik veterinar. Pukul 10 pagi tepat aku dah tercongok depan counter nak daftar. Haha~ xcited je lebeh. Padahal dulu masa dengan Milie biasa je bawak kucing pi jumpa doktor, tapi still nak rasa excited kan. heh~


Klinik veterinar pilihan aku semestinya yang paling dekat dengan pejabat aku lah, iaitu di Seksyen 6, Shah Alam. Aku suka klinik ni sebab dia ada semua; klinik, pet hotel, grooming, jual produk. Kat sini juga provide pembedahan untuk neuter/spay, serta pembedahan cesarean untuk haiwan. Jangan kau ternganga, aku pon ternganga tadi. Tak sangka kucing pon boleh beranak cesarean.


Lulu, untuk pengetahuan semua, masa aku dapat kelihatan kurus dan kecil (nampak malnutrition), ada taik mata, busuk (macam tak mandi dan tak terjaga), bulu berserabai dan banyak fall out (sebab melekat banyak kat baju aku. Kebetulan pakai baju hitam kan -__-). Tapi sikit pon aku tak rasa menyesal atau rugi meng-adopt dia. Tambah bersemangat lagi ada. Aku nak tengok dia sihat, gemuk dan riang gembira bila dengan kami.


bebalik kepada cerita sebenar,


Misi asal ke klinik veterinar mengikut kepentingan:

1. mem-vaksin-kan Lulu
2. dewormed
3. regular check up
4. tanya apa yang patut berkenaan pet hotel & grooming
5. ushar-ushar produk berkaitan penjagaan haiwan



4. tanya apa yang patut berkenaan pet hotel & grooming

ok. nombor 4 memang sukses dengan jayanya. Memang dan-dan masuk terus nampak pet hotel. So alang-alang terus tanya itu ini. jadi, boarding adalah RM15 untuk sehari including makan dan minum. Aku rasa berbaloi-baloi juga. Yang penting hati senang bila travel, tak de lah dok pikir apa kucing or anjing tu buat kat rumah, dia makan ke tak.. dia sunyi ke.... ish.. memang tak lena tidur kalau pikirkan.


Another info yang aku dapat adalah, kalau time raya kena booking tempat dalam pet hotel tu awalllllll gilerrrrrrr. Sebabnya customer klinik ni mengikut kata doktor 99% adalah melayu. Jadi bila time raya memang lah fully booked, macam hotel-hotel di Port Dickson juga layaknya.


5. ushar-ushar produk berkaitan penjagaan haiwan

Ni pon berjaya. Masuk-masuk memang lah mata aku dah melilau tengok itu ini. Dengan mata aku yang tajam juga aku telah scan harga Royal Canin kat rak. hahaha~ So, dengan jayanya aku telah membeli sepeket Royal Canin Persian Kitten 2kg. Harga mahal sket dari tempat lain, aku agak la... sebab base on my reading through cat's forum and so on, price Royal Canin in certain place is much cheaper. Malah ada yang jual kat Forum Lowyat bagi diskaun 15%. Tapi actually harga kat klinik ni standard la. Cuma sebab bacaan aku yang terlampau extreme membuatkan aku terdedah dengan harga-harga yang jauh lebih murah.


(ala hai, tambah tolak toll minyak nak pi pet store yang jual murah tu, camtu gak jadi harganya nanti) Apa pon, next time aku nak ushar kat Pet Safari Ikano plak.. berapa kah harganya di situ.


3. regular check up

Regular check up pon telah dilakukan dan ini meng-effect tujuan dan matlamat pertama aku iaitu meng-vaksin-kan kucing. Hasil dari check up, Lulu kena eye infection, which i notice since i got her. Heh, seminggu lebih baru nak treat kan... ape punya tuan la.


Jadi, doktor telah membersihkan mata Lulu dan letak ubat mata. Aku pon dapat lah ubat mata ni untuk aku drop kan kat mata Lulu kat rumah nanti. oo yeah~ TAPI, sebab dia ada infection ni, maka dia tak boleh ambil vaksin. Hohoho~~~ So, kena tunda lah vaksin Lulu ke minggu depan.


2. dewormed

Ni berjaya. Doktor sekali check aje dah mendapati dia ada cacing. Aku pon dah syak Lulu ni mesti ada cacing punya. Sebab perut dia buncit. Makan pon tak berapa nak lalu. Doktor bagi makan ubat cacing, hopefully lepas ni settle dah masalah cacing dia nih.


Bila ingat balik, patutlah dia muntah sekali haritu. Tanda-tanda kecacingan tuh. Dewormed ni sepatutnya dilakukan seawal mungkin. Lulu ni dah 4 bulan baru nak bagi ubat cacing, vaksin semua. Masalah tu dah datang sebelum kita cegah, so, banyak lah benda nak kena treat. Remember, prevention is better than cure. =)


1. mem-vaksin-kan Lulu

Walaupon misi mem-vaksin-kan Lulu tidak berjaya, aku bagi info serba sedikit tentang vaksin kucing ni. Kat sini vaksin adalah berharga RM50. Vaksin ni kalau tak silap aku setahun sekali. Kucing yang divaksin biasanya akan hidup lebih lama berbanding kucing yang tak di vaksin. Kalau kucing kampung yang tak ada vaksin hidup sekitar 5 ke 6 tahun, kucing yang divaksin akan hidup sekitar 15 hingga 20 tahun.


Bila doktor cakap macam tu, terus aku teringat Millie dan anak-anak serta cucu cicitnya. Setakat ni, Millie dan Victor aje yang masih hidup walaupon keturunannya dah 6 ke 7 generasi dah. Keturunannya yang lain semua dah mati. Sebabnya, zaman Millie aje mak aku rajin bawak diorang gi vaksin. Cucu cicit Millie semua mana ada amik vaksin dah. Tu pasal lah mati awal. Victor pulak mana lah ada waris, dia dah di neuter awal-awal lagi. Pergh... bukti di depan mata tu.


Berbalik kepada Lulu, maka dijadualkan minggu depan hari Jumaat akan divaksinkan Lulu itu.



Bil hari ini (tidak termasuk Royal Canin) adalah RM65. Dapat:

1. Check up dan consultancy

2. Doktor bagi ubat cacing

3. Ubat sakit mata

4. Vitamin B-Complex


Tengok minggu depan ada progress tak.


Sedikit info berkenaan Klinik haiwan ini. Klinik ini treat kucing (feline) dan anjing. Tapi since customer dia pon 99% adalah melayu, maka dia more to kucing lah. Nak hantar anjing pon boleh, tak salah pon. Kalau nak hantar hadgehog ke... sugar glider ke... aku tak suggest. Sebab berdasarkan interior dia pon, tak ada tanda-tanda mesra hadgehog dan sugar glider. Maksud aku, tak ada pon jual produk untuk haiwan tersebut, maka besar kemungkinan mereka tak treat haiwan tersebut. Ni pendapat aku je lah. Kalau nak pastikan lagi, korang pi tanya sendiri kat klinik tu.


Grooming dia buat. Korang hantar kucing pagi, jemput petang. Sekor RM80. Ini adalah full service, top to toe. eheehehe... macam pi spa lah. Menurut doktor, grooming ni sebulan sekali adalah perlu. Bukan seminggu sekali ye. Mau pokai kalau gitu.


Harga servis lain aku tak pasti. Seperti yang dinyatakan di atas, ada service untuk spay/ neuter, beranak, serta birth control. Ya, korang baca dengan betul. Birth control. Jangan main-main, kucing pon ada pil pencegah kehamilan tau. Kalau tak rajin kira circulation, inject je. Tahan 3 bulan. hehehe~~~


Panjang berjela aku cerita pasal check up Lulu. Update akan diberitahu minggu depan. Hopefully, masalah cacing dengan sakit mata dia elok, supaya boleh amik vaksin. Lepas tu boleh lah consentrate kat pemakanan dia pulak, supaya gemuk.





~ Doktor cakap, usia Lulu ni boleh kena raped. Kucing jantan akan minat kat dia, walaupon dia maybe belum ada nafsu lagi. uhhh~~

~ Kucing yang kena raped seawal 4 bulan ini boleh mengandung sebab organ sexual dia dah matang, walaupon dia diklasifikasikan sebagai kitten lagi.

~ kesian kucing tu kalau hamil.... dia kecik lagi.

~ Solution aku untuk Lulu: STAY INDOOR!!!! Jangan gatal main kat luar!

Comments

nurulbokhari said…
kalau aku nak hantar kude lepas x?? hehehe
Unknown said…
assalamualaikum. nak full adress klinik ni boleh? :)

popular posts last week

Hari simen kaki ku dibuka

Kemas kini gambar passport anak anda

bon voyage!!

TIPS MEMAKAI KOLEKSI SKIRT HITAM (dan tips travel!)

rumah besar tiang seribu, rumah ini syurga aku

Bermalam di Concorde Hotel Kuala Lumpur