food for thought


Sometimes, even a prime minister need some inspiration. Apatah lagi aku. Yang sering terkandas dan tewas dengan godaan lalu hampir jatuh dari titian kejayaan. *phew* -berpeluh keringat aku mencipta ayat tersebut.


Yes. I do need inspiration sometimes. A lot of time. Most of the time. Ya, jangan sesekali kau ingat aku ni kuat dan penuh daya semangat yang jati senantiasa. Akupon boleh lupa dan langsung kelaut. Maka aku perlukan ini.............................................





Inspirasi dan panduan aku setiap masa. Aku bawa kemana sahaja. Sentiasa ada dalam beg. Supaya aku tak lupa lagi. Supaya dia sentiasa ingatkan aku. Supaya dia sentiasa kuatkan hati aku. (tapi aku takut juga kalau-kalau dia jadi lusuh.... maklum lah duduk berhimpit dalam beg)




Asalnya nak beli "skinny bitch". Ya... best seller yang penuh kontroversi tu. Aku dah baca 1 chapter kat MPH haritu. Memang kena lah dengan aku. Gaya bahasa pon memang B***H gile! Tapi memang setepek kena lah kat muka kau. Kalau kau prefer extreme diet, memang elok kau baca. Completely akan ubah cara kau melihat dan memilih makanan. Tapi aku ingatkan, skinny bitch ni memang extreme. Sebab tu ramai pakar pemakanan bangg gila-gila. Walaupon ia sebenarnya kenyataaan. Maksud aku, "hello, kau ingat aweks yang skinny gila melidi macam keira knightly tu eat healthily ker? diorang high metabolism? Tipooooo ar semua tuh!


Aku tak jadi amik skinny bitch sebab aku nampak viva mayr. Sebab apa aku beli viva mayr? Sebab satu statement dia kat atas cover buku tuh; "14 days to a flatter stomach and a younger you". A real killer statement that can really sell this book. Aku rasa ramai lagi orang yang beli buku ni disebabkan oleh statement itu. Ok. Buku ni subtle sikit. Tak extreme macam skinny bitch. Tapi bagi impak besar (aku rasa lah). Dia buat kau akan berdiet (gaya viva mayr) tanpa kau sedari. Sebab cara penulisan dia tak extreme. Kau tak sedar kau sebenarnya dalam program diet.




Calorie counter? Viva mayr diet kata tak perlu kira calorie. (tapi aku kira je jugak. sebab tu aku beli buku calorie counter tu) Memanglah tak perlu kira. Sebab dia dah sediakan cadangan menu, dan menu yang dia bagi semua low calorie. Total calorie kau dalam sehari (kalau ikut cadangan menu dia yang makan 3 kali sehari) adalah tak lebih 1500 cal. Itu adalah low cal diet. Menu dia pulak adalah low carb dan low fat. Heh~~~~ confirm menjadik diet nih. Cuma yang bagusnya, kau tak payah susah hati pikir berapa calorie kau makan, apa yang boleh makan apa yang tak boleh makan. Just follow aje.


Disamping tu juga, perlahan-lahan dia ubah perception kau pada makanan, dan ubah gaya hidup kau keseluruhannya. Dia ajar kau hargai makanan, so kau akan makan perlahan-lahan. Kunyah perlahan-lahan. Dia even sebut tentang kunyah 40 kali ok!!! kita umat nabi ni kunyah 40 kali ke tak? Sunnah tuh~


Kesimpulannya, viva mayr ni guna pendekatan dalaman dan halus. I like.




Teman Juwita window shopping. Harini try specs ya...!








~ Saya gemar membaca. Anda bagaimana?

~ Tapi saya tak layan sangat novel, expecially kalau tema cinta. Not in my mood lah nak baca novel romance ni.

~ Saya prefer bacaan yang memberi inspirasi, dan kena dengan jiwa dan minat saya.

Comments

AinSaniah said…
saya jugak suka membaca
membaca anime comics XD
fizanur said…
selamat berdiet. semoga impian tercapai. tak sangka plak omputih pun tahu pasal sunnah. sememangnya kitala yg rugi, ada sunnah terang2, Al-Quran tanak ikut. saya doakan awak berjaya.

Kenapa berat badan saya naik sedangkan saya tidak makan banyak?

popular posts last week

Hari simen kaki ku dibuka

Kemas kini gambar passport anak anda

bon voyage!!

Road to Melbourne. Episode 6: Rekod Pergerakan Keluar Masuk

TIPS MEMAKAI KOLEKSI SKIRT HITAM (dan tips travel!)

rumah besar tiang seribu, rumah ini syurga aku