Red Velvet Cuppies with mascarpone cream cheese frosting


Owh.. ini adalah cerita lama. Masa last 2 weeks, aku ada cerita yang aku lepak kat rumah main masak-masak dengan Rauf dan Kelly kan... (Noural Huda tak join, dia join makan je). So, inilah dia bukti kejadian. Hahaha~~~


Actually, kalaulah ada orang tanya, ko nak buat lagi ke red velvet cupcake nih? aku akan jawab dengan confidentnya, TAK!!! waaahahaha~ Hurm... bukan tak seronok buat kek nih.. tapi leceh ya amat! dah la tu, kos barang nak buat dia punyalah mahallll! Ni, pon, nasib la ada head chef, Rauf tu.. kalau aku sorang terkapai-kapai, mau tak nya kelam kabut dapur aku. Entah jadi entah tidak pulak kan.. :P Mahal satu hal.. kalau tak jadi, mau nangis kat situ gak...


ini adalah 1 cup mascarpone. Harga Rm26. pakai 1/2 cup sahaja hari itu. Kitorang devide half semua resepi. resepi untuk frosting adalah di ambil disini http://www.food.com/recipe/red-velvet-cupcakes-with-mascarpone-cream-cheese-icing-328454




Lain kali, kalau rasa nak makan red velvet, drive je kejap kat Empire mall tu, beli lah 2 slice.. baru 24 hengget.... (weih, mascarpone cheese tu 1 cup dah RM26!!!! tak campur cream cheese lagi.. buttermilk... O__O sila terbeliak mata) Sangat tak berbaloi untuk aku makan sensorang hokey~~


Dipendekkan cerita, enjoylah buat red velvet cupcake ni sebab buat bertiga, dan licin habis pon cupcake nih... so senang hati..


kelly mengayak tepung...



rauf pukul adunan...(mixer adalah ikhlas pinjaman noural huda. kena kredit nama dia juga. haha)




Resepinya aku malas nak taip kat sini, sebab blog ni bukan blog masakan. Google je lah resepi ye.. rata-rata lebih kurang je resepi nya. Tapi yang pasti, aku ikut resepi red velvet cupcake versi Bobby Flay (alaaa.... celebrity chef kat chanel 706 tuh. rasanya dia ni iron chef USA sekarang). link resepi dia kat sini http://www.foodnetworkasia.com/recipes/red-velvet-cupcakes-5278.html


Owh, lagi satu, kalau resepi red velvet cupcake, buat lah cupcake aje.. jangan gatal nak jadikan kek.. sebab confirm kurang jadik... haa... aku cuba haritu, sebab banyak lebih adunan tu, paper cup dah abis plak.. aku masukle dalam loyang kek, kecik je pon.. mini kek loyang 4 stengah inci.. still kurengggg~~~ haah~ ape-ape lah hai...


Sebenarnya aku dah rasa banyak version dah red velvet nih.. ada yang rasa gitu, ada yang rasa gini... ntah le... ada yang rasa macam kek coklat moist je, tapi kaler merah. Ada yang merah dia mak oii... takut nak makan, macam toksik je. Ada pulak tu, rasa macam butter cake.. hehe.. tu tak cerita cheese frosting dia pulak.. macam-macam versi. Itulah.. orang kita ni suka improvise kan.. jadilah banyak versi. Pernah gak aku makan yang versi guna tepung pre-mix.. ok laaaaa~~~~ hehe.. tak nak la komen lelebih. Aku pon bukan pandai buat kek pon kan..makan tau le...


sebelum dibakar...



now buat frosting pulak...



Bagi aku yang rasa original still kat whisk tu.. and.. resepi bobby flay punya red velvet (yang kitorang buat ni la) memang 95% menyerupai (aku tak kata serupa habis.. sebab ada yang kurang jugak yang kitorang buat nih). Kalau korang pandai buat kek, expertise ke hape, pakai resepi ni sure jadik sebijik!!!! Dengan syarat ikut exactly lah resepi tu.. jangan memandai ubah. Dan kalau boleh cari buttermilk sampai dapat gak. cari le kat cold storage.


Kitorang haritu, tak pakai buttermilk. Buat je fresh milk + vinegar. Memang la jadi, tapi tak cukup kick compare kalau pakai original buttermilk. Tak cukup fluffy dan creamy.


susu + vinegar jika diputarrrrr.....




lama-lama dia jadi normal balik.. haha.




oh... ini adalah hasil akhir sebelum habis dingap.









~ cukuplah dah buat sekali.. dah puas hati. len kali beli je. ahaks

~ owh, frosting resepi ni memang marvelous!!!! paling best pernah dicuba. tak caya try buat sendiri...

~ Jangan ter-over cook bila bakar, nanti kaler dia tak merah, tapi jadik brown sket kat surface.. oleh itu, menjagaan api oven adalah paling penting. Jangan tak masak dalam pulak..

Comments

popular posts last week

Hari simen kaki ku dibuka

bon voyage!!

Kemas kini gambar passport anak anda

TIPS MEMAKAI KOLEKSI SKIRT HITAM (dan tips travel!)

petshop kat seksyen 9 Shah Alam (tapi cerita premium cat food pulak)

Tengok penguin FREE di Melbourne