kek oh kek

saya suka makan kek. Tapi, tak bermakna saya makan kek setiap hari. Purata saya makan kek adalah 1 bulan sekali sahaja.. itu pon mungkin kadang kala tak makan kek 2 bulan.. Walaupon saya bukan pemakan kek tegar, saya tetap adalah meminat kek. Betul!!! Suka tak bermakna kena makan hari-hari kan... (kalau makan hari-hari, confirm aku obese)


tetapi, tak semua kek saya suka makan. Saya boleh list kan 5 kek saya tak suka, dan 5 kek saya suka gile.


kek yang saya tak suka makan


1. kek butter.

Orang panggil kek biasa, kek orang tua.... sebab orang tua biasanya suka makan kek ni. hehehe...


2. kek marble

macam kek butter je cuma dia bercorak marble. Ada orang panggil butter marble. Sebenarnya kek yang sama, cuma dibuat bercorak.. tapi penat nak gaduh dengan makcik sorang tu.. dia dok la kata kek marble lain, butter lain.. lantak kamu la makcik~~


3. cupcake kenduri

cupcake yang murah orang dok bagi kalau kenduri tu... adunan dia lebih kurang dengan kek span je.. sebab tu hasil dia jadi macam kek span... dah la kering, kejung... tercekik nak telan.. pastu, kadang-kadang (bukan semua laa) dapat yang dah lama... kering... ada yang dah berkulat. erkk! O__O dah macam tu pon nak bagi orang ka?


4. cake coklat

haaa.. ni mesti ramai tak setuju. entah mengapa aku tak suka kek cekelat. sorry la.. kalau bagi kek cekelat buat besday kek, sumpah aku tak makan..kek colat termasuklah chocolate moist ke, span coklat ke.. apa2 coklat lah.. semua tak suka...


5. kek fondant

kek dalam tu tak jadi masalah, tapi aku amat tak minat makan fondant. Gula!!! eyyywwwww~ tapi kadang-kadang, kek dalam pon masalah jugak.. sebab dalam fondant mestilah kek butter.. tak pon kek buah... kek yang berat-berat dan padat-padat la... sponge kek mana leh wat fondant. kalau dalam kek buah, aku leh tahan lagi... fondant cantik dilihat... tapi aku takkan makan.


ok, sekarang, kek yang saya suka makan pulak (kejap saya, kejap aku..penin...)


1. red velvet

nama pon dah nampak sangat exclusive.. velvet tuh... sumpah sedap gile.. RM15 untuk 1 slice.. Rm120 - Rm150 untuk 1 buku... (nak kek besday red velvet voleyyy???) kek ni, topping dia pakai heavy cream, cream cheese dan mascaponi. not too sweet, but creemy enough to indulge. sinfully delicious~


2. black forest.

another favourite. Black forest memang all time favourite lah... Kek ni senang sikit nak dapat, rasanya mana-mana kedai kek dah ada jual, cuma sedap atau tak je lah kan... Harga pon tak le segile red velvet tuh... golongan sederhana bawah boleh makan lagi. ahaks~


3. white chocolate macadamia

ni resepi dari secret recipe. special dari situ je. Kalau makan kek kat secret recipe, mesti aku amik white chocolate macadamia. tak tengok lain dah... (hubby pulak mesti pilih chocolate indulgence punya). White chocolate aku terima ye.. coklat yang aku kurenggg sket.


4. carrot cake with cream cheese

ini... healthy cake.. tapi topping dia... sinfully betul lah kan... haha~i like~~ tak rasa guilty sangat makan sebab pikir dalam hati.. kek ni banyak fiber... so, cream cheese is nothing~ lalalaaa.... carrot cake ni biasanya dia letak pecan nut. uuhhhh... i love pecan nut~~~


5. orange cake.

bukan kek span perisa oren ye... bukan juga orange butter cake... ni orange cake. Kadang-kadang orang buat style upside down orange cake... kadang2 takde upside down, dia buat plain je, dengan ada orange zest dalam tu... so nampak berurat-urat je... sedappppp~~~~~~ refreshing sebab bau oren tu....


See, sebab tu aku jarang makan kek. Sebab kek yang aku suka adalah rare. prinsip aku, "alang-alang nak tambah kalori, biar makan yang sedap betul..barulah tak nyesal makan "


oklah... cukup lah merembeskan air liur di pagi hari ni... saya nak masuk kerja...


daaa....



~ yay! esok gi perak~~~~

~ DSLR jangan dilupakan....

~ janji nak buat bento untuk ain, tapi barang satu hapah pon tak de beli lagi...

Comments

popular posts last week

Hari simen kaki ku dibuka

amalan bidaah dalam adat melayu. Ya Allah, tunjukkan lah aku jalan yang benar....

bon voyage!!

TIPS MEMAKAI KOLEKSI SKIRT HITAM (dan tips travel!)

masak-masak hari ahad: lasagna & apple caramel tartlet with mascapone cheese

Ketam mengajar anak berjalan