confession of the shopaholic. we are unhappy

Baca tajuk.


Aku pasti, semua orang pernah merasa kecewa, geram, dan hilang mood. Bagaimana caranya anda menyalurkan perasaan itu? I mean, untuk release the tense, or at least to make you forget your current activated feeling (buat sementara waktu)..?


No...no... i tak maksudkan saluran-saluran untuk u all luahkan perasaan. That's not what i mean here. Ok, maybe, ada orang, cara dia nak release kekecewaan adalah dengan berkongsi masalah dengan orang lain. So, di zaman yang serba canggih ini, mereka salurkan di facebook, forum, blog, dan berbagai lagi media internet. (jangan tipu, aku pon pernah melakukannya). As long as you know the limit; what to share and what's not, ok lah kan...Jadi, akal kena still nombor satu, jangan tulis atau post secara emosi atau kurang waras. Nanti membakar diri sendiri. ahaks!


Ada orang, (maksudnya aku) menyalurkan kekecewaan atas sesuatu dengan melakukan aktiviti lain. Macam aku tulis di atas, At least, untuk masa itu, dia lupa seketika kekecewaan yang sedang di alami.


So, ada yang main futsal, ada yang pergi swimming, ada yang pergi berkelah. Owh... sungguh sihat fizikal dan mental orang itu! sangat kagum okey!


Tapi, bagi aku.....Aku maksudkan SHOPPING!!!!!


I notice something lately. Bila i found out yang baju raya i tak elok (dan dan tukar perantara "i" "u" kan..) and there's nothing i can do to fix it (for the time being), i start doing something else that can make me happier! (dengan harapan akan mengembalikan mood raya aku) .... which is shopping la kan...!


i start to window shopping, ushar heels, testing2, then usher gelang, acu-acu kat tangan, tengok baju, dress, makeup.... all the unimportant things (right now, becoz it's not in my shopping list anyway. dalam erti kata lain, aku tak perlukan benda tu semua sebenarnya.)


All i need actually the feeling of satisfaction bila beli tu, rasa happy la untuk beberapa hari, rasa puas, rasa gembira dan rasa seronok! Tapi, bila teringat balik kekecewaan "itu", benda yang kita kecewa tu depan mata, kita rasa unhappy balik. dan.... pusing-pusing balik gitu le... kita try to be happy again, dengan shopping lagi, dengan harapan the happiness of buying what we want can cure the unhappy in our heart.


Hell no!


as you all know the truth... masalah itu tetap di situ, tetap tak solve, tetap mengecewakan kita.


So, thats why i stop shopping (for the time being). Because i notice that:


1. Saya tidak berada dalam situasi yang waras ketika di mall. Saya tak kira duit dalam wallet. (biasanya saya mesti tahu berapa balance dalam wallet saya.


2. My judgement towards products reduce drastically. Saya tak tengok benda tu detail-detail, tak pikir panjang, asal nampak cantik dimata terus nak proceed, walaupon benda tu ada kekurangan, atau tak saiz, atau overprice!


3. Saya tak tengok harga barang. Main angkat sahaja...(macamlah kau ni anak raja, laki kau somebody somebody)


4. Saya rasa duit tidak ada maknanya, buat apa ada duit kalau tak belanja. Hahaha~


5. Saya mula membeli barang yang tidak ada kepentingan buat masa ini. Pendek kata, benda-benda merepek dan tak perlu atau kurang penting.


6. Bila plan nak beli lain, end up beli benda lain. Benda yang dicari nak beli, tak beli pon.



Oleh itu, saya mengishtiharkan bahawa, saya akan menghentikan aktiviti shopping saya sehingga saya stabil atau sehingga masalah baju raya saya selesai. Kalau tak, saya akan mambazir lagi dan lagi dan lagi.


Akan tetapi, masih ada juga benda yang memang nessesary dan perlu dibeli buat masa terdekat ini, (ini memang perlu dibeli, jadi tiada isu, key..)


1. contact lens (kalau tak beli, buta la aku raya nih wei!)

2. ........


itu je.. hehehe... kat facebook aku list down 5 benda. Sebenarnya 4 benda lain tu cuma keinginan, bukan keperluan.


Keinginan untuk aku distract my true feeling. Sebab aku rasa, bestnye kalau dapat benda tu semua. Bestnya kalau ada tu semua raya nanti...Mesti aku happy. Tapi kebenarannya, tetap tak akan happy, sebab baju tak elok! waaa~~~


Sekarang aku dah stop shopping. Cuma berharap sangat kat mama agar dapat dia alter itu baju. Bila dah alter, baru lah happy yang sebenarnya.


ish... cepatlah balik......




~ entry ke-2 hari ini. sangat berkobar!

~ nak beli contact lens je. lain tak nak dah...

~ ops, lupa bekas kuih raya... ini keperluan ke keinginan ek.....



Comments

popular posts last week

Hari simen kaki ku dibuka

Kemas kini gambar passport anak anda

bon voyage!!

TIPS MEMAKAI KOLEKSI SKIRT HITAM (dan tips travel!)

rumah besar tiang seribu, rumah ini syurga aku

Bermalam di Concorde Hotel Kuala Lumpur