korang ada diari makan tak? korang kira calorie intake tak?


2 soalan aku untuk korang2 kat sane....

1. korang ade tak diari makan?
-means diari yang tulis detail aff food that you all consume everyday. i mean very detail ye... no cheating2 tau.


2. korang kita tak calorie intake korang tiap kali makan?
-means, korng kiralah! every food yg nak masuk dalam mulut dan ke perut korang, korang tau x jumlah kalorinya, dan jumlah kalori korang dalam sehari tu berapa... ha... tau ngak?


lawan sapa lagi kurussss!
dilema biasa bagi wanita....


aku.... tak kisah la orang nak panggey ape, diet freak ke.... fanatik ke... hape ke... yang pasti aku tak aneroxic atau bulimic. (itu yang penting!). Tapi last year, aku ade terbaca satu artikel yang menarik dalam majalah fav aku, woman's weekly. Tak ingat bulan berapa (dan rasanya aku ade blog pasal ni sblm ni pon), berkenaan dengan satu istilah baru....



nearlyrexic



antara golongan2 yang dalam kumpulan ini adalah victoria beckham! dia makan, bukan x makan langsung (aneroxia).... da dia x muntahkan benda yg dia makan balik (bulimia), tapi golongan ini sangat sangat conscious pada benda yang dia makan! Evan Victoria Beckham pernah confess, kalau dia kat cafe dan nak makan, dia boleh list down kan satu2 tiap2 benda depan dia tu berapa calorie nya! haa.... freak tak freak kan?


gini le gupa orang yang dah teruk beno anorexia nye. sudah jadi skeleton


aku idok le gitu ghopanya...... tak sampai tahap gitu la hek.... tapi aku conscious gak la dgn apa yang aku nak makan. Aku lebih kepada ingredient dia, cara masak dia, dan portion dia... tidak lah aku hafal jumlah kalori segala benda.... Tapi basic portion tu aku tahu la ye.. heheheee.... xyah la cerita lebih2 bab ni.... macam bohsan ajeee....


jumlah kalori aku sehari? aku limitkan 1000 sehari.... air minum banyakkkkkk air! sebab aku BF. Kalau haritu aku ade workout, kalori aku 1200 - 1300... cukup lah tuh.... (lately jarang sesangat dah workout). Tapi ingat, jangan rendah sangat jumlah kalori! kalau rendah sangat nanti metabolisma pon rendah...(pergh... bab ni lagi panjang kalo nak cerita nih...lain kali la). Korang boleh kira sendiri sebenarnya berapa jumlah kalori yang sepatutnya korang consume.... base on your current weight and your daily activity :)


suka badan seperti keira knightley ini.... rasanya badan aku dah sampai tahap macam ni kot... ahaks!

Comments

Drunbella Khoo said…
i main hentam jer makan segala.
hahahahaha.
:D
tapi berat tak naik2 jugak.
=___=
berat bdn tak ideal langsung.
adoi.
badan i lagi kurus drpd pic yang terakhir thu.
Sherry said…
wow so slim, x calculate of it

anyway my giveaway ends esok jom take part http://mymomsbest.us

popular posts last week

Hari simen kaki ku dibuka

bon voyage!!

Kemas kini gambar passport anak anda

Road to Melbourne. Episode 6: Rekod Pergerakan Keluar Masuk

TIPS MEMAKAI KOLEKSI SKIRT HITAM (dan tips travel!)

amalan bidaah dalam adat melayu. Ya Allah, tunjukkan lah aku jalan yang benar....