tips keluarga bahagia dan hati tenang

Entry hari ini tiada gambar hiasan.

harini aku nak buat entry yang berguna dan ilmiah sikit. Bukan bermakna aku ni pandai sangat, tapi kita sama2 kongsi ilmu ciput yang aku dapat ni ye... mostly adalah aku dapat dari Dr' fadzilah Kamsah.

tips hati tenang dan keluarga bahagia



1. menerima pasangan seadanya

Kadang-kadang kita bengang dengan pasangan atas sebab2 yang remeh. contohnya tak kemas barang, bangun lambat, cuai, atau sesat jalan! (ha... jangan tipu! ade je orang bergaduh dalam kereta hokey! sebabnya sesat x jumpa tempat dituju!). Terima saja lah keadaan dan kelemahan pasangan.

bagaimana nak terima kelemahan pasangan? senang aje... ingatlah "aku pon x sempurna mana, aku pon banyak kekurangan. kalau pasangan aku boleh terima aku seadanya, kenapa tidak aku?" haaa... senang kan?



2. sentiasa memaafkan pasangan sebelum masuk tidur.

amalkan maaf bermaafan sesama pasangan sebelum tidur. jangan tidur dalam keadaan marah atau memendam rasa. Nanti bangun tidur x fresh! sebaiknya, lapangkanlah dada, mohonlah kemaafan dari pasangan, dan maafkan lah juga dia. Ingat, tidak ada manusia yang sempurna, semua orang tidak dapat lari dari melakukan kesilapan =)

sifat memaafkan orang lain ni lah kunci utamanya tau. Orang yang mudah memaafkan, hatinya tenang. sebab dia tak de 'burden' atau tanggungan dalam kepala otak dia. haaa... ape lagi? maafkanlah pasangan.... (aku sentiasa amalkan nih. sebelum tidur, aku mmg dah kosong, takde bengang, xde marah. aku dah maafkan semua orang. Tapi aku x mohon kemaafan dari pasangan aku T___T kena buat ni lain kali!)



3. jangan memendam rasa

kadang-kadang, ade je benda yang kita tak puas hati dengan pasangan, atau pon mungkin ade sesuatu atau perkataan yang menyebabkan pasangan kita terasa hati! jangan pendam dik oii.... hati yang terguris, jika dipendam akan menjadi nanah,makin sakit dari hari kehari.

Oleh itu, jangan pendam. Luka ditangan boleh nampak, boleh la bubuh ubat. Tapi luka dihati, kita tak nampak. Kalau kita tak cakap, macam mana pasangan nak tau, ye tak? Berterus terang lah dengan pasangan secara jujur. Luahkan isi hati sebaiknya



4. hargailah pasangan.

selalulah hargai pasangan. Sekali sekala, puji la dia, bagi dia semangat sikit nak melakukan kerja2 seharian. Ingat tarikh2 penting pasangan. Dan sekali- sekala, apalah salahnya hadiahkan pasangan sesuatu. Buat surprise ke... (orang pompuan sangat suka surprise2 nih), bagi bunga ke (pompuan dan bunga tak dapat dipisahkan). Isteri pon sama, sekali sekala, treat la suami makan special ka, bagi hadiah ka... barulah dia rasa dihargai dan diingati!

Sebenarnya, nak menghargai pasangan tak semestinya mesti bagi benda mahal. Kadang2 ucapan terima kasih dari si dia pon sangat sangat sangat la berharga bagi pasangan.




okeh. cukup la dulu... ada banyak lagi ni sebenarnya, tapi 4 tips ni pon entah korang baca entahkan tidak, ye tak?? heh heh heh... dah nye, kalau masuk melawat blog ni dalam mood blog-marathon, sempat ke baca penuh khusyuk sambil menghayati dan mendalami??? hehehe... fikir- fikirkanlah.......................................

Comments

popular posts last week

Hari simen kaki ku dibuka

bon voyage!!

Kemas kini gambar passport anak anda

TIPS MEMAKAI KOLEKSI SKIRT HITAM (dan tips travel!)

petshop kat seksyen 9 Shah Alam (tapi cerita premium cat food pulak)

Tengok penguin FREE di Melbourne